تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال چیست؟ تحلیل فاندامنتال در واقع تخمین زدن ارزش یک دارایی ، سهم ، ارز و یا کالا است که به کمک متغیرهای اقتصادی، مالی  و دیگر موارد محاسبه می شود.تحلیل گر در تحلیل بنیادی یا فاندامنتال اخبار مربوط به ارز یا سهم را دنبال می کند و با تحلیل و بررسی ، تاثیر […]

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال در واقع تخمین زدن ارزش یک دارایی ، سهم ، ارز و یا کالا است که به کمک متغیرهای اقتصادی، مالی  و دیگر موارد محاسبه می شود.
تحلیل گر در تحلیل بنیادی یا فاندامنتال اخبار مربوط به ارز یا سهم را دنبال می کند و با تحلیل و بررسی ، تاثیر هر خبر را روی قیمت حدس میزند  و معامله می کند.
در تحلیل فاندامنتال ، افراد سعی میکنند ارزش واقعی و ذاتی یک ارز یا سهم را با توجه به شرایط موجود محاسبه کنند و آن را زیر ارزش ذاتی بخرند و بالای ارزش ذاتی بفروشند.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی در همه ی بازارهای مالی وجود دارد و فقط مختص به ارزهای دیجیتال یا بازار سهام نیست و در هر بازاری افرادی وجود دارند که خرید و فروش و معاملات خود را با استفاده از تحلیل فاندامنتال انجام می دهند.

برخی افراد تصور میکنند تحلیل فاندامنتال در همه بازار ها یکسان هستند اما تحلیل فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال و بازارسهام متفاوت هست، زیرا این دو بازار تفاوت های اساسی با هم دارند.

برای مثال در بورس شرکت ها به صورت 3 ماهه  گزارشی از سود و زیان و بازده خود منتشر می کنند و این می تواند جهت تحلیل فاندامنتال به افراد کمک کنند، اما در بازار ارزهای دیجیتال گزارشی منتشر نمی شود و تحلیل فاندامنتال در این بازار متفاوت هست.

تحلیل فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال

اگر قصد سرمایه گذاری بلندمدت در بازار ارزهای دیجیتال دارید و قصد خرید ارزی را دارید حتما به تحلیل فاندامنتال آن ارز توجه کنید ، بازار ارزدیجیتال بازار پر ریسکی هست و امروزه بیش از 15هزار رمزارز وجود دارد که بسیاری از آن ها کلاهبرداری و اسکم هستند و جهت سرمایه گذاری حتما باید بررسی شوند.

در ادامه به یک سری شاخص مهم در بازار ارزهای دیجیتال می پردازیم.

1-مارکت کپ یا ارزش کل بازار

به مقدار سرمایه ای  که در یک ارز در گردش است مارکت کپ یا ارزش بازار آن ارز گفته می شود.

میتوان گفت ارزهایی که مارکت کپ بالاتری دارند حجم پول بیشتری در آن ارزها هستند و تقاضای بالاتری دارند و بین مردم شناخته شده تر هستند به همین جهت ریسک کمتری جهت سرمایه گذاری دارند.

اگر مارکت کپ ارزی پایین باشد به نسبت ارزهایی با مارکت کپ بالا ریسک بیشتری دارند و در واقع نوسانات بیشتری را تجربه می کنند، اما به نسبت بقیه ارز ها پتانسیل رشد بیشتری نیز دارند.

2-حجم معاملات

یکی از پارامترهای مهم در تحلیل فاندامنتال بررسی حجم معاملات 24 ساعته ارزهاست. حجم معاملات مقدار توکن هایی که در 24 ساعت قبل خرید و فروش شده اند را نمایش می دهد.

ممکن است به دلیل اخبار یا شایعات بازار در روزهای خاصی حجم معاملات به صورت ناگهانی تغییر کند و بهتر است در روزهای مختلف حجم در گردش ارزهارا چک کنید و از ان میانگین بگیرید.

اگر حجم معاملات ارزی بسیارپایین باشد، و قصد خرید آن را داشته باشید ممکن است در فروش ان ارز به مشکل بر بخورید وقادر به نقد کردن ارز خود نباشید.

اگر قیمت ارزی رشد کند ولی حجم معاملات آن ارز تغییر خاصی نکند ، نشان این دارد که افراد کمی علاقه مند به خرید و فروش این ارز هستند و احتمالا رشد آن متوقف خواهد شد

3- تاریخچه پروژه

دانستن تاریخچه و سابقه فعالیتی و قیمتی یک ارز میتواند دید بسیار خوبی جهت سرمایه گذاری در آن ارز بدهد.
مزیت ارزهای قدیمی بازار این است که بین افراد جامعه مقبولیت بیشتری دارد و جای خودش را در بازار محکم کرده است اما یکی از معایب برخی از آن ها این است که نوآوری در بازار ندارند و جزء پروژه های منسوخ شده هستند.

4-کاربرد پروژه

قبل از سرمایه گذاری در ارزها حتما به کاربرد آن پروژه دقت داشته باشید و بررسی کنید که آیا تقاضایی برای آن حوزه در آینده وجود دارد یا خیر.
 در بررسی کاربرد یک پروژه از خود بپرسید که آیا راه حلی برای مشکلی پیشنهاد داده یا خیر؟

5-نحوه کارکرد پروژه

یکی از موارد فاندامنتالی که در بررسی پروژه ها باید بررسی شود نحوه کارکرد پروژه هست و بررسی این که پلتفرم های اجرایی آن ارز به نحو احسنت فعالیت می کنند یا خیر.
بررسی فعالیت هایی که پروژه تا به این جا انجام داده است و تطابق آن با اهداف و برنامه هایی که در وایت پیپر خود ارائه کرده است.

6-وایت پیپر

پروژه ها در وایت پیپر خود از اهداف و نقشه های خود مینویسند و باید دید که توانایی اجرایی کردن آنهارا دارند یا خیر.

7-رقبای پروژه

بررسی رقبای یک پروژه به ما کمک می کند بتوانیم میان پروژه‌هایی با تکنولوژی‌ها و کاربردهای مشابه، بهترین پلتفرم آن حوزه را شناسایی کنیم و به دید بلندمدت روی آن ارزها سرمایه گذاری کنیم.

8- تیم پروژه

وجود افراد دانشمند و با تجربه در  تیم یک پروژه می‌تواند به عنوان یک نکته مثبت برای آن تلقی شود. بنابراین در بررسی فاندامنتال پروژه‌ها حتما باید تیم آن را بررسی کنیم.

9-صرافی ها

لیست بودن ارزی در صرافی های متعددی باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری درآن پروژه می باشد چرا که اکثر صرافی ها قبل از لیست کردن ارزها آن هارا بررسی می کنند و احتمال کلاهبرداری بودن آن ارزها به شدت کاهش پیدا می کند و اگر ارزی در صرافی های معتبری لیست نباشد ریسک بالاتری دارد.

با تکمیل فرم زیر، قبل از انتخاب دوره آموزشی مناسب خود، از مشاوره رایگان کارشناسان آموزشی آکادمی عبدالهی استفاده کنید.

آماده سازی فرم
لطفا صبر کنید

مشاوران آموزشی
آکادمی عبدالهی

پاسخگوی شما هستند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *